Welcome~!


Create Fake Magazine Covers with your own picture at MagMyPic.com


9/27/08

Alzheimer penyebab nyanyuk

OLEH RABIATUL ADAWIYAH KOH ABDULLAHadawiyah@utusan.com.my
Sel-sel Alzheimer

PENYAKIT Alzheimer ialah bentuk penyakit nyanyuk (dementia) paling umum yang dialami oleh manusia berusia 65 tahun dan ke atas. Ini bukan sebahagian daripada proses penuaan normal, tetapi penyakit yang menyebabkan kehilangan progresif sel saraf otak. Memandangkan sel saraf ini penting untuk pemikiran normal, daya ingatan dan fungsi otak, mereka yang menghidap penyakit Alzheimer mengalami kemerosotan fungsi otak yang mengganggu kegiatan harian normal mereka.

Secara beransur-ansur, pesakit Alzheimer hilang keupayaan mereka untuk melakukan kegiatan harian paling asas seperti memberus gigi, memakai pakaian, mandi dan lain-lain. Pada akhirnya, keupayaan mereka untuk berjalan dan bercakap juga mungkin terjejas atau hilang sama sekali.
Dikenali sebagai penyakit 'The Long Goodbye', penyakit ini lazimnya meliputi tempoh lebih sepuluh hingga 20 tahun. Walaupun penyelidikan intensif dijalankan kebelakangan ini, penyakit Alzheimer masih belum difahami sepenuhnya dan tiada penawar yang diketahui, lantas pengesanan dan rawatan awal merupakan satu-satunya pilihan untuk menguruskan penyakit dengan berkesan.

Menurut Pakar Runding Geriatrik Pusat Perubatan Universiti Malaya, Prof Dr Philip Poi Jun Hua, Alzheimer sejenis penyakit otak degeneratif yang dialami oleh kira-kira 24 juta orang di seluruh dunia.

"Perkara yang sering dikhuatiri ialah kepatuhan pengambilan ubat kerana penyakit Alzheimer menjejaskan daya ingatan seseorang. Pesakit mungkin lupa mengambil ubat atau terlupa mereka telah mengambil dos.

"Maklum balas daripada para penjaga pesakit menunjukkan bahawa sering kali, pesakit enggan mengambil ubat kerana berpendapat mereka tidak menghidap sebarang penyakit. Kaedah pemberian ubat baru ini memberikan pilihan tambahan yang amat dihargai kepada kira-kira 50,000 rakyat Malaysia lanjut usia yang menghidap penyakit ini," katanya ketika majlis pelancaran rawatan transdermal penyakit Alzheimer's, Exelon Patch.

Sementara itu, Ketua Perubatan, Novartis Corporation (Malaysia), Dr Premila Paranchothy, memberitahu, rawatan ini menawarkan manfaat terapeutik yang unik dengan mengekalkan kandungan ubat yang sama dalam aliran darah, lantas mengurangkan kesan sampingan gastrousus seperti loya dan muntah.

"Keupayaan memberi pesakit rawatan yang berkesan menerusi tampalan yang mudah dan senang digunakan merupakan satu kemajuan besar. Bagi penjaga, tampalan ini memberikan jaminan yang nyata bahawa pesakit telah mengambil ubat, jadi mereka tidak perlu lagi bimbang tentang perkara ini," katanya.

Dalam pada itu, Dr. Philip memberitahu, Alzheimer sekarang menjadi masalah kesihatan umum utama yang semakin serius dihadapi oleh golongan warga emas dan memerlukan penjagaan keluarga mereka.

"Alzheimer merupakan penyakit nyanyuk yang biasa menyerang warga emas. Mengikut statistik Asia Pasifik, penghidap penyakit ini telah mencecah 18 juta orang. Lebih kurang 60,000 orang di Malaysia merupakan penghidap Alzheimer. Dijangka pada tahun 2020, angka ini akan berganda kepada 120,000 orang," katanya.

Tambah Dr. Philip, berkorban masa dan tenaga menjaga warga emas yang menghidap penyakit Alzheimer atau nyanyuk bukanlah satu perkara mudah.

"Penyakit Alzheimer bukan hanya nyanyuk yang disebabkan proses penuaan. Sebaliknya, ia adalah sejenis masalah kesihatan yang memerlukan perhatian daripada keluarga pesakit. Ia menyebabkan keupayaan fungsi otak menurun dan memusnahkan kemahiran daya ingatan dan pemikiran seseorang," jelasnya.

Risiko untuk menghidap Alzheimer, penyakit yang sinonim dengan warga tua ini, meningkat seiring dengan pertambahan usia.

Menurut Dr. Philip, simptom dementia yang paling awal adalah menjadi pelupa terutama mengenai perkara penting dan dilakukan setiap hari. Mereka perlu dibawa berjumpa doktor bagi menjalani pemeriksaan bagi mengesahkannya.

Jelasnya, sebaik sahaja menusia mencecah 20 tahu, proses kematian sel-sel di dalam otak mula berlaku dan menyebabkan otak mengecut. Kemusnahan sel-sel otak secara berterusan menyebabkan kualiti daya ingatan semakin berkurangan.

Dr. Philip memberitahu, dementia merujuk kepada sekumpulan gejala yang berkaitan dengan hilang ingatan, berlaku secara perlahan-lahan tanpa disedari tetapi akhirnya boleh menjadi bertambah teruk.

Akibatnya, seseorang sukar mengingat sesuatu dan menjejaskan keupayaannya untuk berfikir dengan baik hingga boleh mengganggu aktiviti normal dan rutin seperti makan dan menguruskan kebersihan diri.

"Selain kemerosotan pemikiran, pesakit turut mengalami perubahan dari segi personaliti dan tingkah laku serta perasaan mereka.

Menurutnya, sekiranya pesakit mendapat rawatan pada peringkat awal, ia sekali gus mampu mengurangkan masalah penjagaan yang membebankan ahli keluarga.

"Mengesan gejala Alzheimer pada peringkat awal merupakan satu kelebihan. Doktor boleh memberi panduan tentang tanda-tanda awal demetia. Jika pesakit benar-benar disahkan mengidap Alzheimer, keluarga pesakit mempunyai lebih masa untuk membuat rancangan pada masa depan. Rawatan boleh dilakukan awal dan ia lebih efektif," katanya.

Dr. Philip menjelaskan, ketika diagnosis dijalankan, doktor memerlukan maklumat pesakit daripada keluarga dan kawan-kawan, ujian fizikal dan neurologikal serta ujian makmal. Selain itu, doktor akan melakukan ujian neuropsikologikal di samping melakukan imbasan imej menggunakan CT atau Magnetic Resonance Imaging (MRI). Katanya, imbasan PET merupakan langkah utama untuk mendapatkan maklumat.

Mengimbas sejarah Alzheimer, penyakit ini ditemui oleh Dr. Alois Alzheimer pada 1907 ini, dinamakan Alzheimer, bersempena nama beliau. Dementia boleh dibahagikan kepada dua, pertama dementia berbalik (reversable) yang boleh dikawal dan kedua tidak berbalik iaitu kekal. Hasil daripada bedah siasat terhadap seorang wanita, Dr. Alzheimer mendapati otak wanita tersebut bukan saja mengecut malah, dipenuhi dengan gumpalan protein yang luar biasa yang dipanggil plak amiloid dan serat yang berbelit-belit (neuro fibrillary).

Individu yang berisiko untuk mendapat penyakit ini ialah seseorang yang menghidap hipertensi apabila mencecah usia 40 tahun ke atas, penghidap diabetes, kurang melakukan senaman, paras kolesterol yang tinggi dan faktor keturunan iaitu mempunyai ahli keluarga yang menghidap penyakit ini pada usia lingkungan 50-an.

Antara simptom lain dementia ialah lupa perkara yang sering dilakukan, cepat penat, sukar membezakan masa, tempat dan orang, hilang daya logik, pelupa, tidak mapu melakukan kegiatan harian dan menyiapkan diri sendiri, tidak boleh menumpukan perhatian, susah mengingat perkataan ketika bercakap dan sukar menamakan objek.

Selain itu, pesakit Alzheimer sering tertekan, merepek, tidak sabar, sukar membezakan masa dan yang paling teruk ialah mereka gagal mengawal ketika membuang air kecil atau besar, tidak mampu berfikir, bercakap dan bergerak malah terdapat juga penghidap Alzheimer hilang sifat malu dan bercakap mengenai hal yang boleh memalukan keluarga atau bertelanjang di tempat umum.

Berikut merupakan sedikit panduan bagi keluarga yang ingin menangani ahli keluarga mereka yang menghidap Alzheimer:

  • Selalulah bergurau senda dengan mereka kerana warga emas yang nyanyuk cenderung menyimpan kemahiran bersosial mereka.

  • Sebagai orang yang lebih muda, wujudkan mood positif ketika berbual-bual dengan mereka. Berinteraksilah dengan mereka dengan bahasa yang lembut dan sopan sebagai tanda hormat.

  • Ingatilah masa-masa indah yang pernah dilalui bersama mereka kerana kebanyakan pesakit nyanyuk tidak mengingati apa yang telah berlaku dalam tempoh 45 minit.

  • Ketika berbual-bual dengan mereka, wujudkan suasana tenang. Elakkan bunyi bising seperti telefon bimbit dan radio. Perkenalkan diri anda dan jelaskan hubungan anda dengannya sambil menyentuh tangan dan bahunya.

  • Berbual-bual dengan mereka dengan menggunakan bahasa dan ayat yang mudah difahami. kita perlu faham bahawa golongan ini mudah tersentuh. Jadi, anda tidak perlu meninggikan suara. Cukup sekadar bahasa yang jelas dengan nada rendah.

  • Pesakit nyanyuk biasanya mudah lupa, jadi anda perlu bersabar setiap kali menunggu jawapan mereka.

  • Wujudkan suasana yang bahagia dengan berbual sambil bercerita perkara lucu. Sekiranya mereka dalam mood sedih, cuba tukar persekitaran dan topik cerita.

9/19/08

Kisah kopi dan cawannya


Sekadar nak berkongsi ilmu.

Saya minat sangat cerita kat bawah nie tapi dah tak ingat kat link maner. Moga kiter semua dapat manfaatnya bersama.




Sekumpulan alumni yang mempunyai kedudukan dan tahap yang tinggi dalam kerjaya mereka membuat perjumpaan di rumah professor yang mengajar mereka di Universiti dahulu.

Mereka berbual-bual dalam berbagai topik dan perbualan itu bertukar kepada rasa "stress" atau takanan yang mereka hadapi di tempat kerja ataupun kehidupan mereka.

Professor mereka masuk ke dapur dan kembali semula dengan sebuah teko besar berisi kopi dan bermacam jenis cawan dan gelas. Ada yang diperbuat dari porcelain, plastik, kaca, kristal. Ada yang kelihatan biasa dan ada yang kelihatan mahal.

Professor itu menyuruh mereka menuang sendiri kopi tersebut. Setelah semua anak muridnya mengambil kopi masing-masing, professor itu berkata: "Jika anda semua perasan, semua cawan yang cantik dan mahal telah diambil meninggalkan cawan yang biasa dan kelihatan murah. Adalah keadaan yang biasa anda semua mahukan yang terbaik dalam hidup anda tetapi itulah punca kepada masalah dan "stress" yang anda semua hadapi"

"Apa yang sebenar anda perlukan adalah kopi, bukan cawannya tetapi anda sendiri telah memilih untuk menganbil cawan yang terbaik. Dan lebih teruk dari itu, anda memerhatikan cawan yang diambil oleh orang lain.

"Kehidupan adalah kopi, kerjaya, wang dan kedudukan anda dalam masyarakat adalah cawan tersebut. Cawan itu hanyalah alat untuk mengisi kandungannya iaitu kehidupan. Kehidupan tidak berubah hanya alatnya yang berubah".

Kadangkala kita terlalu fokus kepada cawan yang kita pegang hingga kita gagal untuk menikmati kopinya. Nikmatilah kehidupan yang ada.




Semoga dapat dijadikan iktibar dari kisah di atas. wallahualam

9/14/08

BACALAH!

Saturday, 13 September, 2008 8:08 AM
Subject: Pesan Professor Datuk Dr Harun Din Al-Hafiz
Message: Pesan Professor
Datuk Dr Harun Din Al-Hafiz


Nauzubillah.


Tolong sebarkan kawan2 ku.....

Pesan Professor Datuk Dr Harun Din Al-Hafiz

Seperti yang kite ketahui... Negara kite nie banyak tugu.... Antara yang
famousnya

ialah Tugu Kebangsaan, Tugu Helang Laut

kat langkawi dan sebagainya.. Tahukah

kawan2 bahawa pada tahun 1993, Mufti

wilayah persekutuan telah mengeluarkan

fatwa
bahawa " segala tugu-tugu itu

serta pembinaannya adalah haram....

ciri-cirinya menyerupai berhala...dan

melawatnya juga adalah haram.. "

Setelah fatwa itu dikeluarkan, maka ia

digazetkan bermakna tindakan undang2

boleh dikenekan kepada sesiapa yang

melawat tugu kebangsaan!

Tetapi sayang2... pihak atasan tidak suka

akan

keputusan itu maka disuruhnya pihak

mufti menarik balik fatwa itu... Setelah

berbincang.. . Mufti tersebut tidak mahu

menarik balik fatwa itu... Maka pihak

atasan
telah menarik balik gazet

tersebut maka apa yang tinggal ialah

fatwa sahaja...
tiada tindakan undang2

yang boleh diambil...

Menurut kupasan Ust. Harun Din, tugu2

ini boleh mendatang syirik...

Beliau berkata... " bawalah dosa anda

sebesar langit dan bumi kepada Allah dan

Allah mungkin akan mengampunkannya

tetapi jika terdapat walau

sedikit/sebesar zarahpon dosa syirik

maka Allah tidak akan mengampunkan orang itu..."

dan kata beliau lagi... " walaupun kita

tidak pergi ke tugu2 tetapi jika kita

'redha' atau tidak melakukan apa2,

berdiam diri, maka kita juga akan

mendapat dosa tersebut iaitu
dosa syirik..."

Contoh kedua yang beliau utarakan dalam

perbincangan dosa syirik ini ialah nama

negeri perlis iaitu perlis indera

kayangan... " Menurut kamus dewan...

indera bermaksud nama tuhan hindu

manakala kayangan bermaksud tempat di

mana tuhan2 bersemayam.. . maka makna

sebenar ialah perlis tempat tuhan hindu bersemayam.. "

Menurut beliau... Nama perlis ini juga

mendatangkan dosa syirik... Perkara

terakhir yang dibincangkan ialah isu

perlembagaan negara...

Tahukah kawan2 bahawa... Perlembagaan

Negara Fasa ke-14 mengatakan bahawamana2 undang2 akan terbatal dan tidak

boleh dipakai jika ia bertentangan

dengan undang2 yang telah dinyatakan di

dalam perlembagaan termasuklah undang2

hudud... iaitu undang2 yang dicipta oleh Allah.

Kata beliau seterusnya.. ..

Dosa syirik boleh diakibatkan oleh...

1.
Mempertahankan perlembagaan serta undang2 ciptaan manusia dan

membuatkannya mengatasi undang2 ciptaan Allah iaitu hudud dll.

2. Menyokong mereka yang mempertahankan perlembagaan.

3. Mereka yang berdiam diri.

4. MEREKA YANG MENGATAKAN BAHAWA HUKUM

HUDUD ITU ZALIM ( BERMAKNA ALLAH JUGA ADALAH ZALIM)
Dengn ini selesailah tanggungjawab aku


Tolong sebarkan email ni pada semua umat Islam. Kalau nak beli AL-QURAN

yang dicetak dalam edisi baru. Hati-hatilah kerana ada 4 surah palsu

ciptaan KAFIR laknatullah. Surah-surah itu
adalah :

1) AL-IMAN

2) AL-WASAYA

3 ) AL-TAJASU

4) DANAL-MUSLIMOON


Jangan sesekali layari laman web !http://www.thequran....... com (Father Zakaria)
kerana

segala isinya adalah palsu. Sebarkan email ini kepada umat

Islam seramai

yang mungkin!!!

Sebarkan jika anda sayangkan ISLAM

9/5/08

Home sick!!!

To be honest, i've nvr felt home sick like this b4. i hate it!!!!

tak tau la nape taun nih rase home sick sgt2. rase cam x best jer dok kat russia nih. ntah ape yg dah terjadi aku pun x tau. Maybe sbb taun nih the coolest and havoxest senior dah x de kot.

Ah 10 sept nih ade paper Int med. Hopefully i manage to do the exam hapily!!! huhuhhuh

9/4/08

Hati ku terluka lagi berdarah!!!

Ku ingin berlari membawa hati,
namun ianya tlh kau kunci,
dimana letaknya ku tak pasti,
dlm paksaan ku masih menanti,
ku rasa spt tak dihargai,
mendamba diri pada yang tak sudi,
mengapa dicuri hati ku yg sepi,
simpannya tidak buangnya belum pasti....

2/19/08

Online friends!

Time Kaseh kak Nat!

huhuhh entri ni untuk kak nat yang recently bg aku hadiah. hehehehe.

Buat kak nat ni plak hadiah dari saya!



pleasureyourpage.com


Hadiah ni juga wat sume kengkawan online aku yang lain!!!!!! u guys rowks!

1/1/08

NEW YEAR!!!

Happy New Year 2008!!!
Selamat Tahun Baru 2008!!!
C Novim Godam 2008!!!

May this year bring more prosperity and joy. Hope my life will be better, much much better then past years.......

12/28/07

The holiday's begin!!




well my dear frens i'm back again since very long hibernation period...Hmmm too much hibernate, it made me fatter...OMG!!

foods also contributed to my fatness




Oh tidak....aku dah gemuk balik!!! why???? hmmm ade org tya bru2 nih nape naik berat badan? happy sgt ke? hmmm dunno wat to say.

My life could be better for the last 4 years and half. but what to do..it's me being me. lazy, lazy n lazy plus always enjoy2 one. Since i told to JPA (my sponsors) that i'll be better student for my future job which is a job that required very good qualification. Me myself still thinking why the hell Itook this path.

Since I was a kid I always tell people that i wanna be a doctor. But when they ask why? i simply answered dunno. So now i'm here in the path that i chose the one that i regret for choosing it. BUT as other peoples said there's no turning back. or at least it's too late for that. aaahhh..wuteva.

Recently i just finished watching full 8 seasons of TV series "CHARMED". Series about 3 sisters a.k.a witches who destined to save the world from the evils using their magic power. sooooo much to learn from the series I mean the moral of the story la. Since I watched the series for the whole seasons 1-8, some part of the movie has influenced the inner side of me. for e.g. last nite i dreamt that i have some kind of weird power. but i was almost kill because there is a group of being (i dunno what they are) want to demolish all the magic from the world for making it a better place to live on. hahahah so funny la the mimpi.


The charmed one!!!


Talking about better place to live make me wonder.....How the better place will look like? hmm if it will happen i guest i'll be a good person and every single being in this world will make no harm either to others or to the world it self. Wait it doesn't sound like better place. it's more like perfect place....hmmm lalalalalala fairy tales. After all no one will live happily ever after. it's only tales which been told from generation to generation for the reason that only God knows why.

Hmmm no more to say. wanna sleeep. tatatata

11/18/07

10/30/07

Janin Vs Jahil!!!!

Hmmm aku x paham betul la bila ade je manusia kat dunia ni sanggup buat bende2 macam nih. cuba la pikir sikit sblm buat. dah terlajak baru nak menyesal. tapi ade jugak yang dah terbabas masuk gaung pun x menyesal2 jugak, x sedar2 jugak, ape la nak jadi. Dunia ni kadang2 selalu je berlaku perkara2 keji. mmg la manusia tu x de yang sempurna. tapi kalau kita x berusaha untuk jadi yang sempurna salah siapa? ntah la manusia yang jahil mcm ni x tau la apa balasannya nnt. semoga allah memberi hidayah kpd si jahil agar bertaubat dan kembali kepada jalan yang benar insyaAllah....
This is sumthing that i found mase tgh surfing2 internet into one of my fren's blog.


10/27/07

Lagi pasal Angkasawan Negara

Hmm apa-apa aja la...org byk mulut bole cakap byk2. tapi semua orang ada 1 mulut jer. pelik2!!

10/26/07

Sembunyi vs cauda equina

~~Walau kita coba sembunyi, namun terlihat segalanya yang tersimpan di hati, bintang-bintang di malam cerah beri cahaya, tak menghalang menyinari segala~~





~~peripheral type of urinary bladder dysfunction due to lost of sensory and motor function of urinary bladder which lead to dificulty in starting or stoping the urine stream then later will coz overflow incontinence~~





Two absolute different things!!!





amir what are you doing????????




This is my photo with sex symbol of Russian Gurls. hahahahah

10/23/07

Pudenda interna

OMG!!!!!!!! 1st Malaysian astronault bcome sex symbol for stupid Russian girls?????? Watever...like Intan said 'Is he that hensem?' dowh hardy pon lagi hensem. wakakakakakak... hardy budak hensem. jangan kacau hardy. dia tgh main game pukul2 giant. dunnot disturb him..blah..blah...blah...

READ MORE

Psychoanalysis

DisorderRating
Paranoid Personality Disorder:Low
Schizoid Personality Disorder:Low
Schizotypal Personality Disorder:High
Antisocial Personality Disorder:Moderate
Borderline Personality Disorder:Low
Histrionic Personality Disorder:Moderate
Narcissistic Personality Disorder:Moderate
Avoidant Personality Disorder:Moderate
Dependent Personality Disorder:High
Obsessive-Compulsive Disorder:Moderate

-- Take the Personality Disorder Test --
-- Personality Disorder Info --

10/22/07

Facts about NN, Russia


Nizhny Novgorod, 400 kilometres east of Moscow, the third largest (after the capital and the Saint-Petersburg) city in Russia with a million and a half people live in. Nizhny Novgorod is a wonderfully original ancient centre of Volga region. It was found at the beginning of the 13th century at the confluence of two big rivers - the Volga and the Oka. A sign of an ancient city of Russia is the Kremlin on the high Volga bank where the eternal fire is burning in memory of the fallen soldiers of the Second World War. The city of Nizhny Novgorod preserved many unique historical, architectural and cultural monuments that gave base for UNESCO to include Nizhny Novgorod into the list of the 100 cities of the world representing the world historical and cultural value.



P/s: if nak sumore info just google jer Nizhny Novgorod. Sure la berderet2 kuar....huhuhuhuhuh ok babai...my bed calling..muah!!!

Just Follow Law

2day bosan....g kelas, balik, jumper Gurmit Singh sat, then ngantok sgt2 nak tido sat g malam kena bangun study!!!!! haprak!

10/18/07

Untitiled

Selamat hari raya....maaf zahir n batin! buat semua yang baca blog bersawang nih..

Dah lama jugak x hapdate blog nih...busy sgt2.

So skang nih walaupun tgh cycle neuro still la jugak nak hapdate blog nih. hehehe

Tapi sbb busy so letak gambar je lah...gambar2 nih ade yang diamik mase cuti ada gak yang lepas cuti....huhuhuhuhuh!













7/2/07

merapu di pagi senin

Hari ini hari isnin......

kenapa hari ini hari isnin?

Ape best nyer hari isnin???? ahhh bosan r isnin!!!!!!!!


To khairi....

sum of d russian words that i'll translate for u in here occay!!!




kite mule ngan ucap selamat


1. Selamat pagi, siang, petang= Dobrei utra, dyen, vecer

2. Hello = prevet(for frens) @ zdrasvuite.

3. Bye = paka(frens only!)

4. see u again = Do svidaniya!<--bye in more polite way.

5. gud nite = spakoina nocyu


Skang nih hmm ayat sapaan...


1. sape nama? = kak vas zavut?

2. nak pegi mane? = kuda ideote?

3. tinggal kat mane? = gdye vi zhiveote?

4. umur berape? = skolka vam let?
5. no tepon ade? = daite mne vas telefon nomera


hmm tu je la....tuk ko khairi kan!!! cukup la tuh. bg byk2 pun aku nih bukan lecturer russian kan.. nnt x pasal2 kene saman..yang kat atas tu pun x tau la betul ke x..cikput tolong chekkan padesh yerrrrr.


buat zila coming soooooooooon!!!!!!!

6/29/07

yeay since me baru je sampai umah, rase malas lagi nak hapdate blog nih. plus internet here in my home is quite slow hehehe ye la kan dah bese pakai tenet super laju..matila* kekwat. hmm pada sesiapa yg dah dtg beberapa kali tuk bace sumthing kat blog nih<--ayat perasan star. sori la ek sbb dah menghampakan hangpa sume...

 
 

zeleo baru je sampai umah ari khamis arituh....skang nih tgh berehat2 lagi sbb penat sgtzzzz. walaupun dlm flight dpt layanan yg sgt best dari flight crews but still 13 hours in flight made me supedupe tired....so now i'm home n dun want to think anything bout the lousy russia n their craziness.......

 
 

Maybe this monday i'll start my practiccal here in Hospital Melaka. hhuhuhu i can see this practical will be interesting n little bit of tired. ngeh ngeh ngeh...x sabar nak g sambut baby....comels la baby2 ni.. but some of my frens said that all babies kind of not cute during few days after they being delivered..but for me all of them is miracles. All those apgar score and baby first cry thingy make me more eager to go for practical…….


 

Ok la it's 2 o' clock in the morning now. I'm going to sleep now tata

6/10/07

What's yours

http://www.med-ed.virginia.edu/specialties/TestStructure.cfm

My speciality

Rank /Specialty / Score
1 / pediatrics / 40
2 / gastroenterology / 40
3 /emergency med / 40
4 / anesthesiology / 39
5 / dermatology / 38
6 / colon & rectal surgery / 38
7 / physical med & rehabilitation / 38
8 /ophthalmology /38
9/ occupational med /38
10 /plastic surgery /37
11 /urology/ 37
12/ radiology /37
13/ otolaryngology /37
14/ aerospace med /35
15 /psychiatry/ 34
16 /nuclear med/ 34
17 /radiation oncology /34
18 /allergy & immunology/ 33
19 /general internal med/ 33
20 /rheumatology/ 33
21 /orthopaedic surgery /33
22 /preventive med /33
23/ general surgery /33
24/ thoracic surgery /32
25/ pathology /32
26/ neurology /32
27/ obstetrics & gynecology 32
28 /med oncology /32
29 /hematology/ 32
30/ nephrology /31
31 /neurosurgery/ 31
32 /pulmonology /30
33 /infectious disease /30
34 /endocrinology /29
35/ family practice/ 28
36/ cardiology/ 26

6/9/07

Pysiotherapy

Ultraviolet ray and therapy

Ultraviolet (UV) light is electromagnetic radiation with a wavelength shorter than visible light but longer then soft x-rays. It can be subdivided into:

  1. near UV (NUV) 200-400nm wavelength,
  2. far or vacuum UV (FUV@VUV) 10-200nm,
  3. extreme or deep UV (EUV@XUV) 1-31nm.

Mechanism of action is:

  1. Penetrating
  2. Ionizing

When considering the effect of UV radiation on human health and the enviroment, the range of UV light is often subdivided into Long Wave or "blacklight" UVA (320-400nm), Medium Wave UVB (280-320nm) and Short Wave or "Germicidal" UVC.

Beneficial effects:

A positive effect of UVB light is that it induces the production of vit D in the skin. It has been estimated that tens of thousands of premature deaths occur in the US annually from a range of cancer due to insufficiency of UVB exposure (via Vit D deficiency). Another effect of Vit D insufficiency is osteomalacia (rickets), whc can result in bone pain, difficulty in weight bearing and sometimes fractures.

UV radiation has another medical application, in the treatment of skin condition such as psoriasis and vitiligo. UVB and UVA radiation can be used, in conjunction with psoralens (PUVA Rx). In case of psoriasis and vitiligo UV light with wavelength of 311nm is most effective.

Low dose laser therapy

Physical factor: monochromatic, coherent, polarized, focused/directional electromagneticwave

MOA:

  1. Unknown but is said to be due to activation of molecule.
  2. Reactivation of anti-oxidant system à free radicals
    1. ATP system syntesis
    2. Phagocytosis and Lymphocytic activity
    3. Collagen Production


 

Way:

  1. Local
  2. General
  • When blood irradiate by laser light
  • Blood radiation:
    • Extravessel – transfuse + irrad from ptt
    • Intravessel – into vein
    • Supravessel – direct above large vessel

Indication:

  1. General:
  • Chronic inlfm D
  • PUD
  • BA


     

  1. Local:
  • Wound healing
  • Inc speed of healing
  • Antibacteria action
  • Stimulation of bio process
  • Stimulation of nerve regeneration

Contra indication:

  1. MI, angina pectoris coz it has analgesic action whc can leads to silent ischemic
  2. Irradiation on eyes coz it can leads to retina damage. (NB! Wear dark glasses during procedure).

Infrared Therapy

Infrared radiation is electromagnetic radiation with wave length longer than visible light but shorter than radio waves. The name means "below red" (from Latin infra, "below"), red being the color of visible light of longest wavelength. IR spanning Three orders of magnitude.

λ = 100nm – 1mm

Application:

  1. Low level (T˚ only incr +0.1 ©C)
  2. Cosmetic procedures
  3. Surgery, coagulation (low modality)

5/28/07

Bila CikPut Diganggu…..

Pada pukul 1pm waktu tpt….Rantaian SMS telah terjadi..

Zeleo: dah tido ke?

Cikput: X. aku nk try siapkan Russian mlmni klu smpt. Nape? Ko dah abes case report?

Zeleo: Baca imah!! Sepku sgtz…

Cikput: Tau. Dah bace. Yg pasal Shea tu kan?

Zeleo: X bg tau Aku pun..Kecik hati sayaßsambil post2 gentel rambut….

Cikput: Ala, jgn la marah aku. Tp ko dah bace kan? JgnMarah ek?

Zeleo: Hahaha…..Kpala naik kaki pegi kat ketiak le pasni jawabnyer.

Cikput: What?

Zeleo: Slipar tahan pintu, angin tolak tingkap, pastu mancis bakar lilin, beli kipas baru, patutla coklat aku abes. Cirit x?

Cikput: Don't tell me ko dah start charut2 cam L**e

Zeleo: Bulu tangkis jatuh tepi net pastu kene pijak memang le x Nampakn?

Cikput: Eh, kesiyal la kau. Ko ingat bergoncang ke t***k aku bile kau menyalak kat bilik tu?

Zeleo: T***k mastura penyek, Mak esah bontot tonggek, Jenab kepala ngokngek. Si jeton plak gigi kongkek. Tercabut bulu itik tu bile die tau.

Cikput: Kau apesal hah –BLANK-?


 

Akhirnye dgn kjasama Cikput (diluar pengetahuan beliau) aku bjaya menyiapkan Entry pening kepala nih.

Tq CikPut

5/26/07

Post moterm MoscowGames07 pt.II

hahaha tgh br8 tapi smpat lagi nak updatekan??? x pe la pendek sajork nih.

Bangga siot aku ... petikan akhbar ВЕСТНИК НГМА Май 2007г.

Masuk sokabau akedemi....bangga...bangga...bangga...bangga...bangga!!!!

5/22/07

Take a break......


Hmmm sori la naa zeleo busy skang nih dah dekat nak exam. So zeleo nk take a break with KitKat sampai abes sume exam...heheheh Have a break, have a KitKat....

5/15/07

Ha ko nak sgt kan??

Tribute to CikPut

Hmm mesti korg sume tertanya2kan sape la CikPut yg slalu sibuk2 btenggek kat TB iols tu kan.. so arini iols dgn bangga n pakserelenyer<--(matila pakserele katenyer) membuat entry pendek nih tuk memperkenalkan CikPut a.k.a Cik Pustika Ubirayan Tuuvtinana. Hmm Mrasa ko name pjg bagai. ape lagi ko mesti feel2 divakan lepas nih CikPut.

Ni adalah gambar CikPut mase tgh berjuang mempertahan kan bangsanye kira2 30 thn dulu..gambar skrang camne? tatau.....

Ekceli CikPut ni berasal dari kepulauan papua new guinea <--matila x tau eja. parent die sorg dari Brazil sorg lagi dari Siam. hmm patut le name ko pelik bagai kan CikPut. umur Cikput ni dah 58 taun tapi die prasan lagi yg die tuh diva meletup. padahal CikPut uols tu dah kertu dah asar dah...sila sedar occay. huhuhuh mati la kene memdrem ngan Cikput pasnih.

Ni Apak sedara CikPut yang dah lame x jumpe. FYI yang tgh diri kat blakang tu yer..bukan yg tgh duduk nih!




ha cakap pasal menderem CikPut nih ade la sikit2 tersabit ngan Mak Bedah pawang cucu tok Kelambit dr Jawa tengah tu. hmm tu la pasal die ni terol gels menderem bagai ni. So sape2 yang x kenai lagi ngan CikPut nih jgn la carik pasai na..nnt x pasai2 ang jadik monyet kepala dungga. heheh tuje la menderem uols yg paling hebat kan??kan CikPut kan? hmm ok la sampai sini dulu la pasal uols naa CikPut. Next time i tell more bout uols occay..iols ade kelas la pg nih busy!!! papai.

5/14/07

BENCI!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

BENCI....BENCI....BENCI.....BENCI......BENCI.....


really wanna go home NOW!!!!!!

5/13/07

Selamat Hari Ibu buat Ibuku yang tersayang

This entry is specially made for my MOM........



Puan Hajah Jamaliah binti Mohd Idris...

Terima kasih dan Sekalung tahniah buat dirimu.
Terima kasih kerana membesarkan aku
Dari aku bergelar Embryo
Hingga kini bergelar Zeleo
Diri ku tidak henti-henti disayangi dan dididik
Dirimu tidak pernah mengenal penat bila diri ini memerlukan mu
Tatkala aku sedih dirimu turut bersedih
Begitu lah jua bila melihat diriku gembira
Pasti penat lelahmu hilang begitu sahaja.



This was very long time ago!!! last raya with my Family especially my father



Pengorbananmu dalam membesarkanku bersama-sama
Kakak,
Abang,
dan
Adik-adik
Tersangat lah besar
Tidak terbalas dangan wang ringgit.
Segala kan ku ingat hingga akhir nanti.




On the day that I come to Russia


Kini,
Dirimu bergelar ibu tunggal,
Namun pemergian seorang lelaki bernama suami itu bukan lah halangan buat mu
Bukan halangan buatmu untuk terus menjaga dan mendidik kami adik-beradik
Sinar kasihmu tidak pernah pudar.
Kepayahan dan keperitan itu dirimu jadikan sbg dorong untuk lebih menyayangi dan mengasihi kami.




Last 2 years raya without me..huhuhu so sad!!


Emak,
Dirimu pernah meluahkan isi hati kapada kami anak-anak mu ini
Harapan untuk melihat kejayaan mengiringi hidup kami.
Hidup senang dan mampu berdikari.
Pernah aku membuat dirimu menitiskan airmata
Rasa terkilan dengan diriku yang hanya tahu bermain-main
Yang sentiasa alpa dgn masa depan
Yang tidak pernah memikir apa yang menanti pada hari kemudian.
Apa yang ku tahu hanyalah bersuka-ria

Tapi kini kutelah sedar
Kegembiraan itu tidak bererti
Tidak memberi sebarang makna
Jika dirimu akan berduka



Aku menyahut seruanmu
Akan aku buktikan anak mu ini
Mampu mengecap kejayaan
Mampu mengapai awan nan tinggi


Again my bro n sisters on raya withou me.. :-(


Akan ku pastikan
Selepas ini
Hanyalah kegembiraan
Hayalah tangisan kegembiraan yang terpancul diwajahmu
Hanyalah titisan air mata kesyukuran yang terlakar.
Hanyalah senyuman yang diukir
Agar terpadam segala kedukaan
Tiada lagi tangisan sedih
Tiada lagi tangisan duka.



2 lagu ini ditujukan buat semua insan bergelar ibu.........







Akan ku pastikan wahai Emak......Selamat Hari Ibu
I love you.....

5/12/07

Ko kan mmg saje nak TAG aku kan?

Hmm Khairi oiiii motif ko tag aku? aku nih dah le bru je setaun jagung berblog ni hah ko dah nak ber tag bagai kan. x pe2. it's ur call rite...

hm same like Khairi i use new tab instead of new windows but the diff is i'm using latest version of IE....
So this are all the sequences of all pages or link or wut ever u call it.

  1. http://www.sde.nnov.ru/stat/cgi/statistic.cgi. My internet balance page. Hmm for me to budjet my internet time and its easy for me to prevent me from dloading sumthing nonsense which later will cause me like 10-50Mb...hmm it's already half of my credits of that week..hmm wutever la dah melalut dah nih.


  2. http://zeleonnicai.blogspot.com/. My Blog. i'll check my TB for any msges from my blogmates and lalat2 including this bubu guy or gurl i dunno who but always tenggek in my TB with this geli2 syndrome. sigh sumbody pls help him/her.....i'm begging u guys who read this entry!!!


  3. http://bloggerkickstart.blogspot.com/. BKS Hompage. jsut wanna read the comment from jury and advokad. also place where i see ujang merepek n membebel...n also place for me to tenggek in th TB....


  4. http://www.utusan.com.my/. Utusan Malaysia. haha ape lagi bace informasi terkini pasal tanah air tercinta la....


  5. And sum other pages that i would open it if I think it is neccessary.....eg. imah lenggok n other BWS, Blog of our BKS contenders, and last but not least my blogmates.........



cukup dah la kan Khairi? hmm aku x tau btol ke x ape maksud nyer Tag tu tapi hmm aku layan sajorrrrr

5/7/07

Malaysia And Kenya




This post is made for my kenyan frens....actually one of them ask me to post it...







Malaysia and Kenya are age-mates, but no comparison





Story by ANDREW LIMO Publication Date: 5/5/2007





Many say that Malaysia is Kenya’s age-mate. Both countries gained independence from the British at about the same time — in the late 1950s for Malaysia and early 60s for Kenya. Their economies were then at par and driven by mainly agriculture.





Ugandan Jerry Ngobi with his wife Vishalini Shankaranat their home in the Malaysian capital. Mr Ngobi is a marketing executive who recruits international students for a local university.





About 50 years on, life in the two countries seems to defy comparison. For instance, Kenya and Botswana have a total of 600 students studying in Malaysian universities.





But it is doubtful if there are Malaysian students in Kenyan universities.





So what makes Malaysia, one of the fastest-growing economies of South East Asia, tick? A hint of good living cools off the oppressively hot and humid downtown Kuala Lumpur, the capital and green city the growing middle-class loves to call KL.





In one street at the Bukit Bintang area, a man employs the best skills to sell traditional Turkish ice-cream.





At the cue of a client, he gets into some jig, his moustache enriching what must be a traditional Turkish song as he scoops the ice-cream with one end of a long copper spindle.





Then with reassuring gaiety, he turns the cup upside down to show off the beaten quality.





The client smiles. And without warning he hits a bell above him with the other end of the rod. A deal is sealed.





Nearby, elevators wheel in more shoppers into glamorous malls BP Plaza, Low Yat and Imbi.





There are plenty of consumer goods — electronics, clothes and computers. Until the coming of the two black female Labrador dogs, this would also be the place to look for pirated software and movies. Lucky and Flo are being used by the police to sniff out the cheap “genuine copies” you and I love to buy.





For those looking for the bargains of Nairobi’s River Road or Kampala’s Owino Market, then China Town is the place to go.





There you will get a variety of clothes, watches, cosmetics, food at the long stretch of“exhibitions.”





Malaysia this year celebrates 50 years of independence. It is a multi-racial society comprising mainly of Malay (50 per cent), Chinese (24 per cent) and Indians (7 per cent).





The 1969 elections resulted in racial street fights in which 184 people were killed.





“It was a big lesson for us,” a senior government official recalls. “We suddenly realised that Malaysia could easily degenerate into an uncivilised society.”





From then on, the country has worked hard for racial harmony and inclusiveness became a national agenda forthe country’s 25 million people. Vishalini Shankaranis a Malaysian married to 33-year-old Ugandan Jerry Ngobi, a marketing executive who recruits international students for Nilai College.





Their 11-year-old marriage shows that even in a liberal Muslim country, race and religion are no barriers to love.





“It wasn’t easy,” says Vishalini, a human resource manager at an international chain of hotels in KL.





They met in India where they were studying. “When a foreigner is a friend of their daughter, an Indian family normally has no problem. Boyfriend?





They go ballistic. My case was worse since I am the only child of my parents,” she adds.





But that is all history now. “My parents love him now more than me,” she confesses with a smile.





Malaysians are obsessed with “first-class mentality”goals. They do not console themselves that they are better off than a war-raved neighbour or some other ailing economy.





In almost all aspects of life — roads, hospitals and schools — Malaysia looks at how far or near they are getting to the US, the UK or Australia. But they are also keen to develop “in our own mould.”





Vishalini explains: “Malaysia wants to Westernise without being Western. But again there is the media influence.”





To ensure that in the quest for prosperity, morality and family values are not compromised, there are punitive laws to ensure racial harmony is not disturbed or religious fundamentalism propagated.





Despite the death penalty for drug traffickers, arrest for syabu drugs (methamphetamine) is not uncommon.





Save for “snatch robbers” on motorbikes, crime here is minimal, while violent gun robbery is almost unheard of.





The roads are superb, with magnificent overpasses, underpasses and interchanges all the way to the smaller towns.





The roads are built by private companies on concession agreements and users are charged a toll fee.





All this they owe to the immediate former prime minister, Dr Mahathir Mohamed who, for 24 years,steered Malaysia into prosperity. “Last time KL small town,” the taxi driver struggles with the English language to show things have changed. “Last time Malaysia oil and tin; all go to British. This time everything for Malaysia.”





In a span of five decades, Malaysia has brought poverty levels to about 5.7 per cent, translating into RM 691 (Sh13, 820) for each household a month in 2005. In its efforts to develop the “human side” of growth Malaysian education is free for all citizens up to the secondary level and loans and scholarships are given to students who wish to pursue further studies.





Students from developing countries such as Kenya are increasingly joining the country’s over 500 universities and colleges which offer quality education for about Sh300,000 to Sh500,00 a semester. International students studying come from mainly Uganda, Nigeria, Botswana, Sudan, Somalia, the Philippines, Saudi Arabia and neighbouring Indonesia.





Engineering, information and communication technology and business-based courses are among courses most popular with Kenyans.





Universities with a high Kenyan students enrolment are Nilai, Multimedia, Inti, Limkowing and Sunway University College. Officially, a student, with the help of the university, may apply for a work permit.But this is hard to come by and even when given, it will mainly be in the service industry such as hotels and hospitals.





“There is no racism here,” says Tony Chesire, a second-year telecommunication engineering Kenyan student at Multimedia.





There is no bar at every turning and alcohol prices are prohibitive, except in tourist towns like Penang and Langkawi Island. But this does not mean no drinking. I met a Fijian student who has many Kenyan friends. “They all sing Kenya Hakuna Matata when they get drunk,” he says of Kenyans.











Hah Ally this entry is tribute to you.....

5/5/07

Post Moterm MoscowGames 2007

From 29th to 30th of April 2007 berlangsung acara sukan tahunan Malaysian Intervarsity games 2007. Nizhny selaku pasukan tercorot saban tahun kini mengorak langkah dgn azam baru bertandang ke Moscow dgn harapan membawa pulang sekurang2nya pingat emas. harapan ini telah berjaya ditunaikan oleh pasukan Bola tampar lelaki (hahah bangga nih).



Disamping itu Pada tahun ini Nizhny selaku bakal tuan rumah untuk tahun hadapan telah mengubah persepsi atlit dan penyokong dari pasukan lain apabila pada tahun ini Nizhny bukan lagi berada di tempat yg tercorot. ehhehehe. disamping 1 pingat emas kontijen Nizhny juga telah barjaya merangkul 3 pingat perak menerusi acara bola tampar wanita, sepak takraw dan juga bola baling lelaki. Melihat kejayaan pasukan lelaki pasukan bola baling wanita juga tidak mahu ketinggalan untuk turut tersenarai dalam senarai penerima pingat apabila hanya mampu berpuas hati dgn pingat gangsa apabila kalah kepada pasukan dari Kurks di peringkat separuh akhir.

Dengan semua kejayaan ini Nizhny kini boleh di sebut sebangai pasukan diam2 ubi tapi berisi. Selaku ketua kontijen aku berkeyakinan tinggi pasukan Nizhny boleh mendapat kedudukan yang lebih baik jika beberapa perkara di bawah dpt diatasi:

  • Ramai pemain yang berkebolehan tidak mahu turut serta kerana yuran penyertaan yang mahal.
  • Kekurangan semangat sorak dari pasukan sorak.
  • Ramai pemain yang cedera ketika bermain/berlatih.
  • Kurang tenaga pengajar yang benar2 berkebolehan.
  • Cepat lemah semangat.
  • Kurang pendedahan tehadap permainan.
  • Last but not least, rules yang ntah ape2
Berikut adalah senarai atlit yang tercedera semasa perlawan:
  • Adils (bolatampar P)
  • Jon O (bolabaling L)
  • Muppet (sepaktakraw)
  • Fiza (bolabaling P)
  • Wei Hao (bolakeranjang L)
  • Nicholas (bolakeranjang L)
  • Hafiz (bolakeranjang L)
  • Yee Von (bolajaring)
Hmm ni je la kot yang aku tau. sape2 yang x tersenarai lain kali la aku senaraikan.
Baiklah, secara kesuluruhan MoscowGames2007 adalah yang paling teruk pernah terjadi dalam sejarah penganjuran Intervarsity games ini. Antara perkara2 yang tidak patut berlaku ialah:
  • Pengurusan pendaftaran yang tidak teratur.
  • Jadual permainan yang tidak menepati waktu.
  • Pertukaran peraturan permainan ikut suka.
  • System pembahagian makan yang tidak sistematik ( ramai pemain dan penyokong tidak dapt makan)
  • Pendaftaran hotel yang menimbulkan byk masalah.
  • Terpaksa berkongsi bilik dengan peserta dari uni lain.
  • Pegawai uni terpaksa berkongsi bilik dengan peserta.
  • Masalah kewangan yang besar.
  • Majlis penutup yang kurang meries!!!
  • Dan yg paling penting medal x dapat semasa majlis penutup.....
  • eh kejap x lupe juga kat Pemandu bas n makcik hotel yang bitchy gilerr membuatkan pemain n penyokong terganggu emosi.....
Hmm tu je la kot pasal moscow games.. kat bawah ni ade lah wajah2 kegembiraan, kepenatan, kesedihan, kebosanan n kelaparan. Whatever pun Nizhny is the best....Go!! Nizhny Go!!